Changes
{{Գլուխ|հիմնական=Մարտին Իդեն|հաջորդ=Մարտին Իդեն, Գլուխ II}}
Առջևից գնացողը ֆրանսիական բանալիով բացեց դուռն ու ներս մտավ։ Նրան հետևեց երիտասարդըմի երիտասարդ, որն անշնորհք կերպով ցած առավ կեպկան գլխից։ գլխից վերցրեց կեպին։ Նա հագել էր հասարակ ու կոշտ կտորից կարված զգեստ, որից ծովի հոտ էր փչում։ Ընդարձակ դահլիճում սրահում նա կարծես իր տեղում չէր։ չէր. դա զգացվեց անմիջապես։ Նա չէր իմանում, թե ինչ անի իր կեպկան կեպին և պատրաստվում էր գրպանը կոխել, բայց ուղեկիցն ուղեկիցը գլխարկը իսկույն վերցրեց այն նրա ձեռքից այնպես այնքան պարզ ու բնականձևով, որ անշնորհք տղան զգացվեց։ «Նա հասկացող է,— անցավ մտքովըմտքով,— նա ինձ չի մատնի»։
Տատանվող ու լայն քայլերով, – կարծես տախտակամածը ծովի ալիքներից իջնում ու բարձրանում էր, — նա հետևեց իր ուղեկցին։ Թվում էր, թե հսկայական սենյակները նեղ նեղվածք էին նրա լայնարձակ լայնաթափ քայլվածքի համար, . նա շարունակ վախենում էր ուսով դիպչել դռանը կամ որևէ առարկա ցած գցել բուխարուց։ Նա զգուշությամբ դեսուդեն նետվելով էր անցնում զանազան իրերի մոտիցմոտով, չափազանցնելով չափազանցելով ավելի շատ իր երևակայության մեջ գոյություն ունեցող վտանգը։ Դաշնամուրի ու գրքերով ծանրաբեռ ծանրաբեռնված սեղանի արանքով հեշտությամբ կարող էր էին անցնել վեց մարդ, մինչդեռ նա սիրտ արավ անցնել շունչը պահած: պահած։ Նրա ծանր ձեռներն խոշոր ձեռքերն անզոր օրորվում էին։ Չէր իմանամ, թե էին. չէր իմանում՝ ինչ կերպ վարվի նրանց դրանց հետ . և հանկարծ որոշակի պատկերացրեց, թե կարող է դիպչել սեղանի վրա գտնվող գրքերին. գրքերին․ նա խրտնած ձիու նման մի կողմ ցատկեց և քիչ էր մնացել, որ շուռ տար դաշնամուրի մոտ դրված տաբուրետը։ Նա աթոռակը։ Երիտասարդը նայում էր վստահորեն քայլող իր ուղեկցին և կյանքում աոաջին անգամ անցավ մտքովըառաջին անդամ միտք արեց, թե որքան անտաշ անշնորհք է իր սեփական քայլվածքը և որքան է տարբերվում ուրիշների քայլվածքից. քայլվածքից․ այդ մտքից նա մի պահ շիկնեց ամոթից։ ամաչեց ու շիկնեց։ Քրտինքը դուրս տվեց նրա ճակատին, և նա կանգ առավ ու թաշկինակով սրբեց իր բրոնզագույն դեմքը։
— ԱրտուրԱրթո՛ւր, բարեկամս, մի քիչ շունչ առնենք,— ասաց նա կատակի ձևով՝ փորձելով վարագուրել իր շփոթությունը։— Առաջին անգամվա համար ինձ չափազանց շատ է այս ամենը։ Թույլ տվեք մի քիչ սրտապնդվել։ Դուք գիտեքԱխր դուք դիտեք, որ ես չէի ցանկանումգալ, իսկ ձերոնք էլ, բնականաբար, ինձ տեսնելու համար անհամբեր չեն սպասում։
— Դատարկ բան է,— հնչեց հանգստացուցիչ պատասխանը,— մեզնից քաշվելու առիթ չկա։ Մենք չկա․ մենք հասարակ մարդիկ ենք։ Ա՜, տեսնում եմ, որ ինձ նամակ կա։
Նա մոտեցավ սեղանին, բացեց ծրարն ու սկսեց կարդալ, հյուրին հնարավորություն տալով ուշքի գալ։ Հյուրը հասկացավ ու գնահատեց այդ։ Նա բնականից շատ զգայուն ու տպավորվող էր , և , չնայած արտաքին շփոթվածությանրշփոթությանը, նրա մեջ արդեն տեղի էր ունենում իրադրության հարմարվելու պրոցեսը։ դեռևս մնում էին այդ զգացողությունները։ Նա սրբեց ճակատն ու ավելի հանդարտ հանգիստ նայեց իր շուրջը, թեև նրա աչքերում, ինչպես թակարդից վախեցող վայրի կենդանու աչքերում, դեռևս մնում էր տագնապը։ Նա գտնվում էր անծանոթ շրջապատում, վախենալով, որ կարող է մի ինչ֊որ ինչ-որ բան պատահել։ Չգիտեր, թե ինչ կերպ վարվի, հասկանալով միայն, որ իրեն պահում է պատշաճանճարակ ձևով, և որ հավանականորեն հավանորեն այդ անճարությունը անճարակությունը դրսևորվում է ոչ միայն քայլվածքում և շարժուձևում. նա չափզանց չափազանց զգայուն էր, անհավատալիորեն ինքնասեր. , դրանով էր էլ բացատրվումէր, որ թե ինչու այն խորամանկ հայացքը, որը գաղտագողի նրա վրա գցեց Արտուրը Արթուրը նամակի վերևից, դաշույնի հարվածի նման խոցեց նրան։ Նա որսաց Արտուրի Արթուրի հայացքը, բայց չտեսնել ձևացրեց, որովհետև արդեն շատ բան էր սովորել, ամենից առաջ՝ կարգապահություն։ Սակայն, այդ դաշույնի այդ հարվածը վիրավորեց նրա հպարտությունը։ Նա կշտամբում էր իրեն այն բանի համար, որ եկավ այստեղ, բայց իսկույն ևեթ որոշեց՝ որ եկել է, ուրեմն պիտի տոկա մինչև վերջ։ Նրա դեմքը ստացավ խիստ արտահայտություն , և աչքերի մեջ փայլատակեց զայրալից մի հուր։ Նա այժմ ավելի վստահ նայեց շուրջը, ջանալով ուղեղում տպավորել այդ նուրբ իրադրության բոլոր մանրամասները։ Նրա լայն բացված աչքերից ոչինչ չխուսափեց, և քանի նա նայում էր սիրուն առարկաներին, այնքան նրա աչքերի ցասկոտ հուրը հանգում հանգչում էր, փոխարինվելով և դրա փոխարեն ջերմ փայլով։ Գեղեցիկը փայլն էր շողում, գեղեցիկը միշտ ջերմ ընդունելություն էր գտնում նրա հոգում, իսկ այստեղ հիացմունքի արժանի իրեր շատ կային։
Նրա ուշադրությունը գրավեց պատից կախված յուղաներկ նկարը։ Հզոր կոհակը փշրվում էր ջրից դուրս ցցված ապառաժինզարնվելով. մրրկաբեր ամպերը պատել էին մայրամուտային երկինքը, իսկ փոթորկահույզ ալիքների վրա տարուբերվում էր միակայմ նավակը՝ սաստիկ թեքված մի կողմի վրա այնպես, որ նրա ամբողջ տախտակամածը պարզ երևում էր։ Դա գեղեցիկ էր, իսկ գեղեցկությունն անդիմադրելիորեն գերում էր նրան։ Նա մոռացավ իր անշնորհք քայլվածքը և ընդհուպ մոտեցավ նկարին։ Գեղեցկությունն անհետացել էր։ Նա տարակուսանքով նայում էր նկարին, որն այժմ թվում էր մի կոպիտ ծեփվածք։ ծեփվածք էր թվում։ Ապա նա ետ քաշվեց , և իսկույն նկարը նորից դարձավ հիանալի։ «Ֆոկուսով նկար է», մտածեց նա և երեսը շուռ տալով, նորանոր հորդահոս ապավորությունների տպավորությունների ազդեցության տակ, արդեն սկսեց զայրանալ, որ այդքան գեղեցկություն զոհաբերվել է մի անմիտ ֆոկուսի համար։ Նկարչության մասին նա գաղափար չուներ։ Մինչև այժմ նա տեսել էր միայն խրոմոլիտոգրաֆիաներքրոմոլիտոգրաֆիաներ, որոնք մոտից թե հեռվից հավասարապես ողորկ ու հստակ էին։ Ճիշտ է, նա խանութների ցուցափեղկերում տեսել էր յուղաներկ նկարներ, բայց ապակին չէր թույլ տալիս չէր տվել դիտել նրանց՝ դրանք ինչպես հարկն է։
Նա այնքան էր տարվել ընթերցումով, որ չնկատեց, թե ինչպես սենյակ մտավ մի երիտասարդ կին։ Նրան սթափեցրեց Արտուրի Արթուրի ձայնը, որը որ հանկարծ ասաց.
Ահա նա ետ նայեց ու տեսավ աղջկան։ Նրա հիշողության մեջ վխտացող անկանոն տեսարանները միանգամից անհետացան։ Նրա առջև կանգնած էր մի դժգույն, եթերային էակ՝ խոշոր, ծավի, խելացի աչքերով, ոսկեգույն մազերի զանգվածով։ Նաչգիտեր, որին ողջ կյանքի ընթացքում կոչել էիհ «Իդեն»թե աղջիկն ինչպես է հագնված. գիտեր միայն, որ նրա հագուստը նույնպես հրաշալի էր, ինչպես ինքը Ռութը։ Նա մտովի համեմատեց նրան նուրբ ցողունի վրա բուսած բաց ոսկեգույն ծաղկի հետ։ Ո՛չ, ավելի շուտ նա մի ոգի է, աստվածություն, դիցուհի, այսքան վեհ գեղեցկությունը չի կարող երկրային լինել։ Եվ կամ «Մարտին Իդեն» իրոք ճիշտ են ասում գրքերը. հասարակության այլ, բարձր շրջաններում շատ կան նրա նմանները։ Սուինբեռնը պետք է նրան գովերգեր։ Թերևս Սուինբեռնը նկատի է ունեցել նրա նման մեկին, երբ նկարագրել է Իզոլդային, այն գրքում, որը դրված է այնտեղ, սեղանին։ Մտքերի, տեսիլքների և կամ պարզապես «Մարտին»զգացումների այդ ամբողջ շարահարությունը տևեց միայն մի ակնթարթ։ Իսկ արտաքին դեպքերն ընթանում էին իրենց կարգով առանց ընդհատվելու։ Աղջիկը երկարեց նրան իր ձեռքը, հանկարծ «միստեր» դարձավ: «Դա որևէ նշանակություն ունի»և Իդենը նկատեց, մտածեց նա։ թե ինչպես նա շեշտակի նայում է իրեն, երբ պինդ, առնականորեն սեղմեց նրա ձեռքը։ Նրա խելքը հանկարծ վերածվեց ճանաչած կանայք այդպես չէին սեղմում։ Ընդհանրապես նրանցից շատերը ամենևին ձեռք չեն տալիս։ Մարտինին նորից ողողեց երփներանգ պատկերների մի ահագին մութ կամերայիամբողջ հոսանք. նրա միտքը պաշարեցին զանազան կանանց հետ իր ծանոթության հիշողությունները։ Բայց նա ետ մղեց բոլոր այդ հիշողությունները և նայեց Ռութին։ Այդպիսի աղջիկ նա երբեք չէր տեսել իր կյանքում։ Նրա գիտցած կանայք... իսկույն նրա կողքին շարքով կանգնեցին «այդ» կանայք։ Մի վայրկյան, որը թվաց մի ամբողջ հավիտենականություն, նա կարծես գտնվում էր դիմանկարների դահլիճում, ուր Ռութը կանգնած է կենտրոնում, իսկ նրան շրջապատել են բազմաթիվ կանայք, որոնց պետք է գնահատել լոկ հարևանցի ակնարկով և համեմատել նրա հետ՝ չափանիշ ունենալով հենց նրան։ Մարտինի աչքին անվերջ շարանով պատկերացան ներկայացան ֆաբրիկայի բանվորուհիների և շուկաներում դեգերող լպիրշ պոռնիկների հիվանդագին դեմքերը, անասնաբուծական ահագին ռանչոներում աշխատող կանայք և հին Մեքսիկայի թխադեմ, սիգար ծխող բնակչուհիները։ Այնուհետև, նրա կյանքի զանազան դրվագները — հնոցներըաչքին երևացին տիկնիկների նմանվող, նավամբարներըփայտե ներբաններով ճեմող ճապոնուհիներ, դոկերըԵվրասիայի կանայք՝ նուրբ դիմագծերով և այլասերումի արդեն նկատելի նշաններով. նրանց հաջորդեցին Խաղաղ օվկիանոսի կղզիների պարարտամարմին, նավամատույցներըթխամորթ և ծաղկեպսակներով զարդարված կանայք։ Եվ վերջապես, բանտերն ու գինետներըայդ բոլորին մի կողմ քշեց հրեշավոր, մղձավանջային մի ամբոխ՝ Ուայթչեպլի մայթերին թրև եկող գզգզված անառակ կանայք, ջերմախտի հիվանդանոցներն ու մռայլ խլանկյուններըպոռնկանոցների՝ ջինի տկճոր դարձած ջադուներ, որոնց բարքերին դժոխքի ծնունդների մի ամբողջ ջոլիր, որոնք իջևաններում որսում են նավաստիներին՝ նավահանգիստների այդ թափթփուկները, մարդկային աղտահորի այդ փրփուրն ու սովորություններին միայն ծանոթ էր նա և կիրառում էր նրանք իր առօրյա կյանքի բոլոր դեպքերում։մրուրը։
— Ձեր վզին սպի կաՄեքսիկացին դանակով վիրավորեց ինձ, միստեր Իդենմիսս,— ասաց աղջիկը։— Որտեղի՞ց է դա։ Հավանաբար դա կապված է ինչ որ արտասովոր արկածի հետ։պատասխանեց նա՝ լեզվով թրջելով շրթունքը և հազալով, որպեսզի կոկորդը մաքրի,― մենք կռվում էինք։ Եվ հետո, երբ ես նրանից խլեցի դանակը, նա ուզում էր կծել-պոկել իմ քիթը։
— ԱյոՕ՜, նա ուզում էր կծել— բացականչեց աղջիկը, պոկել իմ քիթըև նրա ձայնի շեշտում ու դեմքի արտահայտության մեջ շփոթմունք զգացվեց։ Իդենն ինքն էլ շփոթվեց,— ավելացրեց նա։և նրա արևակեզ այտերը թեթևակի շիկնեցին, ընդ որում նրան թվաց, թե իր այտերը վառվում են՝ կարծես թե մի ամբողջ ժամ կանգնել է շոգեկաթսայի բաց հնոցի մոտ։ Այդ տգեղ նյութերի մասին, ինչպիսին է դանակամարտը, հազիվ թե պատշաճ է զրուցել աշխարհիկ կնոջ հետ։ Գրքերում նրա շրջանի մարդիկ երբեք չեն խոսում այդպիսի բաների մասին. թերևս նրանք նման բաների մասին մինչև անգամ չգիտեն։
— Դեպքը պատահեց այսպեսՕ՜,— ասաց նաբացականչեց աղջիկը նորից՝ այս անդամ որոշ կարեկցությամբ, ձեռքով շփելով իր այտը։— Մի գիշեր մեծ ալեկոծության ժամանակ մեծ առագաստն իր թեև բոլոր պարաններով պոկվեց։ Տրոսը մետաղյա լարերից էր. նա սկսեց օձի նման շարժվելով խարազանել չորս կողմը։ Բոլոր հերթապահ նավաստիներն աշխատում այդ «գրոտներն» ու «տրոսները» նրան նույնքան անհասկանալի էին բռնել այն։ Ես առաջ նետվեցի , որքան և ամրացրի տրոսըայն, բայց այդ վայրկյանին նա խփվեց իմ երեսին։եթե Մարտինը նրա հետ խոսեր չինարեն։
— Օ՜Այդ... Սվինբեռնը,— բացագանչեց աղջիկը նորից՝ այս անգամ մի որոշ կարեկցությամբսկսեց Մարտին Իդենը իրագործելու համար իր պլանը, թեև բոլոր այդ «մեծ առագաստները» և «տրոսները» նրան նույնքան անհասկանալի էին, ինչքան եթե Մարտինը նրա հետ խոսեր հունարեն։բայց ընդսմին թույլ տալով առոգանության սխալ։
— Ո՞վ։Սվինբեռնը,— կրկնեց նա,— բանաստեղծը։
— Սվինբե՛ռնՍուինբեռն,— կրկնեց նա,— բանաստեղծը։ուղղեց աղջիկը։
— Սուի՛նբեռնԱյո, հենց ինքը,— ուղղեց աղջիկը։ասաց նա նորից շիկնելով։— Վաղո՞ւց է մեռել նա։
— Այո, հենց ինքըԵս չեմ լսել,որ մեռած լինի.— ասաց նա՝ նորից շիկնելով։— Վաղո՞ւց է մեռել նա։աղջիկը հետաքրքրությամբ նայեց նրան։— Դուք որտե՞ղ եք ծանոթացել նրան։
— Ես նրան իսկի չեմ լսելէլ տեսել, որ նա մեռած լինի։— Աղջիկը հետաքրքրությամբ նայեց նրան։— Դուք որտե՞ղ — պատասխանեց Իդենը։— Նրա ոտանավորներից ես մի քանի բան կարդացել եմ ահա այն սեղանի վրա գտնվող գրքույկից՝ հենց ձեր ներս գալուց առաջ։ Հավանո՞ւմ եք ծանոթացել դուք նրա հետ։ոտանավորները։
— Ինչպե՞ս ասացի եսԴուք ասում էիք, որ այդ Սուինբեռնը մեծ բանաստեղծ չդարձավ նրա համար, որ... ի՞նչ էի ասումայո... ճիշտ այդտեղ էլ դուք կանգ առաք,— բացագանչեց նա հանկարծ, կտրելով նախադասությունը, և ուրախ ծիծաղեց։մի՛սս...
— Այո՜Իսկ ինձ թվաց, այո՛... շնորհակալ եմթե դա շատ լավ է,— պատասխանեց աղջիկըասաց Մարտինն անվճռական,— Սուինբեռնը մեծ բանաստեղծ չդարձավ այն պատճառով, ինչ ես կարդացի այստեղ... իմ մտքովն էլ չանցավ, որ ճիշտն ասածնա այդքան վատն էր։ Ենթադրում եմ, երբեմն կոպիտ է լինում։ Նա այնպիսի բանաստեղծություններ ունի, որոնք պարզապես չարժե կարդալ։ Իսկական բանաստեղծի ամեն մի տողը համակված է գեղեցիկով, ճշմարիտով և ոգեշնչում որ դա արտացոլվում է մարդուն ամենավսեմը և ազնիվը։ Մեծ բանաստեղծների գրվածքներից չի կարելի դուրս գցել ոչ մի տող առանց աշխարհին վնասելու։նաև նրա մյուս գրքերում։
— Իսկ ինձ դա թվաց շատ լավ,— ասաց Մարաինն անվճռական,— այն, ինչ ես կարդացի այստեղ... իմ մտքովն Ձեր կարդացած գրքում էլ չանցավկան բազմաթիվ տողեր, որ նա այդպիսի անպիտանն է։ Ենթադրում եմկարելի է դուրս գցել առանց որևէ վնասի, որ դա արտացոլվում է և նրա մյուս գրքերում։— հայտարարեց Ռութը հաստատ ու համոզված շեշտով։
— Ձեր կարդացած գրքումն էլ կան բազմաթիվ Հավանական է, որ այդպիսի տողերաչքովս չընկան, որոնք կարելի է դուրս գցել առանց որևէ վնասի— ասաց նա,— հայտարարեց Ռութը հաստատ ու համոզված շեշտով։իմ կարդացածը անկասկած շատ լավ էր։ Կարծես ինչ-որ լույս ճառագայթում և լուսավորում է սիրտդ արևի կամ լուսարձակի նման։ Ինձ այդպես թվաց, մի՛սս, թերևս ես ոչինչ չեմ հասկանում ոտանավորներից։
— ԱհաԱյո՛, օրինակի համարայո՛։ Ես նրա գործերը կարդացել եմ, Լոնգֆելլոն...— սկսեց աղջիկը։աշխուժորեն ընդմիջեց Մարտինը, ցանկանալով ավելի շուտ ցուցաբերել իր բոլոր, թեև գիտցած քիչը գրականության մարզում։ Թող աղջիկը համոզվի, որ ինքը բացարձակ տգետ չէ։— Ես կարդացել եմ նրանից «Կյանքի սաղմոսը», «Էքսցելսիորը»․․․ կարծեմ՝ էլ ոչինչ։
— Ես սովորել եմ, դպրոց եմ հաճախել,— պատասխանեց աղջիկը։
— Ես էլ եմ դպրոց գնացել, երբ փոքր տղա էի,— ասաց նա։
— Այո՛Այո, բայց ես ավարտել եմ միջնակարգ դպրոցդպրոցը, որից հետո հաճախել եմ համալսարան, դասախոսություններ լսել...լսել․․․
— Դուք սովորել եք համալսարանո՞ւմ,— հարցրեց նա բացահայտ ապշությսւմբ։ ապշությամբ։ Եվ միանգամից նրանց միջև բացվեց միլիոնավոր մղոններով մղոնների մի տարածություն։
— Ես հիմա էլ սովորում եմ այնտեղ։ Ես անցնում լսում եմ անգլերեն բանասիրության հատուկ դասընթաց։
Տղան չգիտեր, թե ի՛նչ է «բանասիրություն» և այս կետում իր տգիտությունը մատնանշելով հարցրեց.մատնանշելով՝ հարցրեց․
— Որքա՞ն ժամանակ ես պետք է սովորեմ, որ համալսարան մտնեմ։
Աղջիկը որոշեց խրախուսել նրա այդ ձգտումը դեպի գիտելիքները և ասաց։ասաց․
— Դա կախված է նրանից, թե ինչքան եք սովորել առաջ։ Դուք երբե՞ք չեք եղել միջնակարգ դպրոցում։ Հասկանալի է, իհարկե չեք եղել... եղել․․․ իսկ տարրական դպրոցն ավարտե՞լ եք։
— Մինչև ավարտելը ինձ մնում էր ընդամենը երկու տարի,— պատասխանեց նա,— և ես դպրոցից հեռացա։ Բայց ես սովորել եմ՝ միշտ ստանալով պարգևներ։
Եվ իսկույն, իրեն կշտամբելով այդ պարծենկոտության համար, նա այնպես պինդ սեղմեց թիկնաթոռի արմունկներըարմնկակալները, որ նրա մատները, մա տները մղկտացին։ Նույն պահին նա տեսավ, որ մի տիկին մտավ սենյակը։ Աղջիկն իսկույն վեր կացավ նրան դիմավորելու։ Նրանք համբուրվեցին և գրկախառն դիմեցին նրան"։ քայլեցին դեպի Իդենը։ Մարտինը վճռեց, որ նա դա, հավանորեն , աղջկա մայրն է։ Նա բարձրահասակ, խարտյաշ մի կին էր, համաչափ և գեղեցիկ, շքեղ հագնված, ինչպես վայել է մի այդպիսի տան տիկնոջ։ Նրա հագուստի նուրբ գծերը հաճելի էին դիտողի աչքին։ Մարտին Իդենի մտքովն անցան այն կանայք, որոնց նա տեսել էր բեմում։ Հետո նա հիշեց, որ նույն ձևով հագնված այդպիսի պատկառելի տիկինների, նույնպես հագած, նա տեսել է Լոնդոնի թատրոնների նախասրահներում, ուր նա աչքերը չռում էր իր աչքերը նրանց վրա, մինչև որ ոստիկանը նրան դուրս էր անում անում՝ անձրևի տակ։ Դրանից հետո երևակայությունը նրան տարավ Իոկոհամա, Գրանդ-ՕտելՀոթել, ուր նույնպես հեռվից նա տեսել էր այդպիսի տիկինների։ Իսկույն նրա աչքի առաջ եկան Իոկոհամայի, Իոկոհամայի՝ քաղաքի և նավամատույցի հարյուրավոր պատկերներ։ Բայց նա ստիպեց իրեն փակել հիշողության կալեյդոսկոպը գեղադիտակը և կենտրոնացնել ամբողջ ուշադրությունը կենտրոնացնել ներկայի վրա։ Նա Իդենը կռահեց, որ պետք է վեր կենա և ներկայանա. նա դժվարությամբ վեր կացավ թիկնաթոռից թիկնաթոռից՝ զգալով, թե ինչպես խայտառակ կերպով փքվել են իր տաբատի տաբաթի ծնկները։ Նրա ձեռքերը անզոր կախված մնացին, իսկ դեմքը, առաջիկա փորձության մասին մտածելով, մռայլ արտահայտություն ստացավ։